Arkisto heinä-syyskuu 2011

12.8.2011 16.20

Sähköauton eurooppalainen standardointitilanne kartoitettu

Eurooppalaisten standardointijärjestöjen selvitysryhmä - CEN-CENELEC Focus Group on European Electro-Mobility - on julkaissut raporttinsa sähköajoneuvojen latauksesta. Kansallisten standardointijärjestöjen, eurooppalaisten teollisuusryhmittymien ja muiden sidosryhmien edustajista koostunut selvitysryhmä kartoitti aiheeseen liittyvän eurooppalaisen ja kansainvälisen standardointitilanteen.

Selvitysryhmä antaa raportissaan seitsemänkymmentä suositusta teknillisten standardien täsmentämiseksi ja tarvittavien uusien standardien laatimiseksi. Lisäksi Eurooppaan ehdotetaan perustettavaksi erityinen koordinointikomitea ohjaamaan sähköajoneuvoihin ja niiden lataukseen liittyvää standardointitoimintaa.

Selvitysryhmä analysoi lataustapoihin, älykkääseen lataamiseen, sähköauton ja -verkon väliseen kommunikaatioon, akkuihin ja sähkömagneettiseen yhteensopivuuteen liittyvät seikat ja esittää lukuisat suosituksensa 150-sivuisessa raportissaan:
Standardization for road vehicles and associated infrastructure - Report in response to Commission Mandate M/468 concerning the charging of electric vehicles

Lataustavat ja pistokytkimet

Eniten keskustelua – kiivastakin - ryhmässä aiheuttivat erilaiset lataustavat ja se, millaisella pistokytkimellä sähköajoneuvo tulisi sitä ladattaessa sähköverkkoon liittää. Selvitysryhmä suosittelee erityisesti sähköauton lataukseen tarkoitetun lataustavan 3 käyttämistä pääasiallisena latausmenetelmänä sen turvallisuuden vuoksi.
Tämä menetelmä perustuu erityiseen sähköauton pistokytkimeen (IEC 62196-2), jossa on tunnistus- ja valvontajärjestelmä varmistamassa, että auto on turvallisesti ja kunnolla liitetty syöttöverkkoon.
Luonnollisesti perinteisiä kotitalouspistokytkimiä voidaan käyttää sähköautojen tilapäiseen lataukseen, kuitenkin edellyttäen, että sähköasennus tähän soveltuu. Varsinaisen sähköauton pistokytkimen rakenteesta selvitysryhmä ei päässyt yksimielisyyteen, vaan kahdesta tarjolla olevasta rakennevaihtoehdosta lopullisen valitsee eurooppalainen pistokytkinkomitea.

Älykäs lataaminen ja kommunikaatio

Sähköisten ajoneuvojen lisääntymisen ja energian käytön optimoinnin vuoksi ryhmä suosittaa siirtymistä yhä enemmän älykkääseen lataamiseen. Näin ollen on auton ja syöttöverkon välinen kommunikaatio sekä sen standardisointi tärkein tekijä johon tulee panostaa. Sähköautojen lataaminen on osa suurempaa kokonaisuutta, johon kuuluvat mm. älykkäät liikennejärjestelmät ja älykkäät sähköverkot.

Akut

Akkujen teknillinen standardointi on pitkällä. Tässä raportissa esitetään tiettyjä suosituksia akkujen ominaisuuksien tilaa kuvaavien parametrien ja näiden tallentamiseen liittyvien vaatimusten sekä  akunvaihtoasemien standardoimiseksi.

Sähkömagneettinen yhteensopivuus

Nykyisten EMC-standardien vaatimuksia laadittaessa ei ole riittävästi varauduttu sähköautojen yleistymiseen. Suurten automäärien lataaminen aiheuttaa ongelmia sähköverkolle. Ne voivat ilmetä kulutushuippuina tai lisääntyvinä häiriöinä. Siksi myös em. standardit ja viranomaismääräykset on päivitettävä.

Lisätietoja asiasta antaa SESKOn toimistossa Juha Vesa

Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje