Arkisto loka-joulukuu 2011

28.10.2011 9.00

Sähköauton standardipaketti täydentyy – IEC:n pistokytkinstandardit valmiit

IEC on julkaissut sähköauton lataukseen käytettävää pistokytkintä koskevat standardit:

  • IEC 62196-1 Plugs, socket-outlets, vehicle connectors and vehicle inlets - Conductive charging of electric vehicles - Part 1: General requirements
  • IEC 62196-2 Plugs, socket-outlets, vehicle connectors and vehicle inlets - Conductive charging of electric vehicles - Part 2: Dimensional compatibility and interchangeability requirements for a.c. pin and contact-tube accessories


Standardissa IEC 62196-1 annetaan sähköauton pistokytkimen rakenne- ja testausvaatimukset ja osa 2 sisältää kolme erilaista pistokytkinjärjestelmää (tyypit 1, 2 ja 3) mittalehtineen.

Tyyppi 1 sisältää yksivaiheisen auton puoleisen kojepistokytkimen. Järjestelmää käytetään Japanissa ja Pohjois-Amerikassa ja tunnetaan paremmin nimillä Yazaki tai SAE J1772.

Tyyppi 2 on yksi- (70 A) tai kolmivaiheinen (63 A) järjestelmä, joka sisältää sekä auton puoleisen kojepistokytkimen että kiinteän asennuksen pistorasian ja siihen liitettävän pistotulpan. Järjestelmä on käytössä mm. Saksassa ja tunnetaan yleisesti paremmin nimellä MENNEKES.

Tyyppi 3 on saksalaista järjestelmää vastaava EV Plug Allianssin kehittämä järjestelmä (SCAME), joka poikkeaa edellisestä rakenteeltaan ja lisäksi siinä on sulkuläpät.

Miksi kolme eri järjestelmää?

Kritiikkiä on aiheuttanut paljon se, että IEC-standardiin sisällytettiin kolme erilaista pistokytkinjärjestelmää. Suomikin esitti IEC:lle vain yhden kansainvälisen rakenteen standardoimista, mutta eri maiden sähköverkkojen infrastruktuurien ja kansallisten lainsäädäntöjen eroavuudet johtivat tähän tilanteeseen.

Uudella pistokytkinstandardilla rajataan pistokytkinvariaatiot näihin kolmeen rakenteeseen ja autovalmistajille tämä on tärkeätä, jotta he voivat toimia eri markkinoilla. Eurooppalainen tilanne kahden kilpailevan eurooppalaisen rakenteen välillä ratkeaa lopullisesti vuoden 2012 aikana. Vai jäävätkö tulevaan EN-standardiin sittenkin molemmat rakenteet? Järjestelmissä on nimittäin erilaisen rakenteen lisäksi oleellisena erona se, että toisessa on sulkuläpät pistorasian kosketinaukkojen edessä ja toisessa ei. Toisissa maissa sulkuläpät ovat pakolliset lainsäädännön vuoksi ja toisissa maissa taas sulkuläpät eivät toimi kunnolla ilmasto-olosuhteiden kuten lumen ja jään takia.

Pistokytkimet osana latausjärjestelmää

Sähköauton pistokytkinstandardit liittyvät kiinteästi koko latausjärjestelmän turvallisuusvaatimuksia käsittelevään standardiin IEC 61851-1, joka on vahvistettu myös eurooppalaiseksi standardiksi EN 61851-1. Tässä standardissa määritellään sähköauton lataukselle neljä eri menetelmää sähköauton liittämiseksi sähköverkkoon.

Lataustavassa 1 akkuja ladataan hitaasti kotitalouspistorasiasta ja latauspiirissä on vikavirtasuoja.

Lataustapa 2 vastaa ensimmäistä lataustapaa, mutta auton liitäntäjohdossa on erityinen suojalaiteyksikkö, joka sisältää mm. vikavirtasuojan.

Lataustapa 3 on varsinaisesti sähköauton lataamiseen vaihtosähköllä suunniteltu menetelmä. Siinä auton akkua voidaan ladata myös suurilla virroilla standardien IEC 62196-1 ja -2 mukaisella pistokytkimellä ja järjestelmä sisältää rakenteelliset ohjaus- ja suojaustoiminnot.

Lataustapa 4 tarkoittaa suuritehoista pikalatausta tasasähköllä auton ulkopuolisesta laturista.

Lataustavoilla 1, 2 ja 3 sähköauton akku voidaan ladata 3-10 h tunnin aikana täyteen. Lataustavan 4 pikalatauksella päästään jopa 10 min latausaikoihin.

Standardi IEC 62196-2 koskee nimenomaan lataustavan 3 pistokytkintä. Suuritehoiseen pikalataukseen on valmisteilla oma pistokytkinstandardi tämän saman standardisarjan osaksi 3.

Standardissa IEC/EN 61851-1 määritellään myös liitäntäjohdon kiinnitystavat. Se voi olla pysyvästi liitetty joko autoon tai latauspisteeseen. Liitäntäjohto voi luonnollisesti olla myös molemmista päistään irrotettava.

Eri variaatioilla monia standardoituja mahdollisuuksia

Standardoituja pistokytkinrakenteita, lataustapoja ja liitäntäjohdon ominaisuuksia yhdistelemällä autoteollisuus pystyy noudattamaan eri markkina-alueiden paikallisia säädöksiä ja tuottamaan erilaisiin sähköverkkoihin soveltuvia ratkaisuja. Esimerkiksi USAssa, Italiassa ja Englannissa on rajoitettu lataustavan 1 käyttöä turvallisuusriskien vuoksi. Lataustapa 3 on suosittu USAssa ja Euroopassa julkisilla paikoilla ja lataustapaa 4 puolestaan käytetään paljon Japanissa.

Lisäksi tekniset ominaisuudet määrittelevät sen, että suuritehoisessa pikalatauksessa liitäntäjohdon on oltava pysyvästi liitetty latauspisteeseen. Vastaavaa liitäntätapaa vaatii myös USAn lainsäädäntö lataustavan 3 liitäntäjohdoilta.

Standardit tien avaajina sähköautojen yleistymiseen

Uusilla kansainvälisillä pistokytkinstandardeilla IEC 62196-1 ja -2 on jälleen raivattu yksi merkittävä este sähköautojen yleistymisen tieltä. Standardipaketti täydentyy jatkuvasti, sillä parhaillaan standardoidaan sähköauton latausasemaa ja sähköasennuksia, lataustilanteen sähkömagneettista yhteensopivuutta sekä auton ja latauspisteen välistä kommunikaatiota koskevia vaatimuksia. Näitä kaikkia projekteja seuraa ja niihin osallistuu SESKOn komitea SK 69, joka antaa lähiaikoina myös Suomen olosuhteisiin sovelletut sähköajoneuvojen lataamista koskevat asennussuositukset ja turvallisuusvaatimukset.

IEC- ja EN-standardeja voi tilata SESKOsta ja standardeista antaa lisätietoja SESKOn toimistossa Juha Vesa.

Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje